Vertaistukitoiminnasta tietoa, tukea ja toivoa

11.6.2021

Raudanpuute ry järjestää vertaistukitapaamisia noin kerran kuukaudessa. Vertaistuki on kuuntelemista ja omien kokemusten jakamista muiden samaa kokeneiden kanssa. Vertaistuki auttaa jaksamaan ja selviytymään, kun tulee kuulluksi ja muut ymmärtävät kokemuksiasi. Raudanpuutteen monia oireita ja niiden vaikutusta elämään ei ehkä pysty ymmärtämään, jos sitä ei ole itse kokenut.

Vertaistukitapaamisessa kuullaan aluksi yhden henkilön raudanpuutekokemus. Henkilö kertoo omasta raudanpuutekokemuksestaan vapaasti. Usein tarinasta käy ilmi, miten raudanpuute on vaikuttanut elämään, miten se näkyy arjessa ja miten raudanpuutetta on tutkittu. Tapaamisen lopuksi keskustellaan yhdessä ja osallistujat voivat kertoa myös omia kokemuksiaan raudanpuutteesta.

Kevään aikana vertaistukitapaamisissa on ollut aiheina mm. useiden raskauksien aiheuttama raudanpuute, miten raudanpuute esti painonpudotuksen, raudanpuutteen aiheuttama lapsettomuus sekä raudanpuutteen aiheuttama refluksi, levottomat jalat ja poskiontelovaivat.

Vertaistukitoiminnasta saat tietoa, tukea ja toivoa. Myös vertaistuen antaminen on merkityksellistä, kun voi auttaa toisia. Julkaisemme vertaistukitapaamisten ajankohdat nettisivuillamme sekä Facebookissa. Olet lämpimästi tervetullut mukaan raudanpuutteisten vertaistukitoimintaan!