Raudanpuutetta tulee hoitaa kokonaisvaltaisesti

11.6.2021

Raudanpuute ry järjesti jäsenilleen webinaarin, jossa ravintoterapeutti Nina Saine kertoi raudanpuutteen kokonaisvaltaisesta hoitamisesta. Webinaarissa Nina paneutui gynekologisiin, dietaarisiin ja ruoansulatuksellisiin syihin. Nina kertoi myös tarvittavista laboratoriotutkimuksista, niiden tulkinnasta, raudanpuutteen hoidosta ja ravintolisien käytöstä. Webinaarin lopuksi Nina vastasi osallistujien kysymyksiin ja antoi neuvoja.

Ravintoterapeutti Nina Saine Raudanpuute ry:n webinaarissa

Yleisimmät syyt raudanpuutteeseen

Raudanpuute on ravintoainepuutos, josta Nina käytti esityksessään termiä raudanpuutos. Webinaarissa käytiin perusteellisesti läpi raudanpuutoksen yleisimmät syyt. Kolmanneksella naisista on jossain vaiheessa elämää runsaat kuukautiset ja se altistaa raudanpuutokselle. Runsaat kuukautiset ovat yleinen ja alihoidettu ongelma, Nina kertoi.

Raudanpuutos voi myös olla dietaarinen, jolloin ruokavaliosta ei saada tarpeeksi rautaa, rauta ei imeydy tai jotkin ruoka-aineet aiheuttavat ärsytystä.

Kolmas syy raudanpuutokseen voi olla huono ruoansulatus. Heikon ruoansulatuksen syitä käytiin läpi, samoin oireita. Nina antoi ohjeita ruoansulatuksen parantamiseen ja esitteli yhdistelyruokavalion, jolla voi tukea ruoansulatusta. Nina painotti, että raudanpuutoksen kokonaisvaltaiseen hoitoon kuuluu kaikkien, myös lievien, ravintoainepuutosten korjaaminen.

Miten raudanpuute todetaan

Raudanpuutteen hoitaminen ja tulosten tulkinta vaatii ammattitaitoa. Raudanpuutteen diagnosointi kuuluu lääkärille. Laboratorioarvojen tulkinnassa hyvä huomata, että viitearvo ei ole sama kuin tavoitearvo. Vaikka jokin laboratorioarvo on viitearvojen sisällä, se ei välttämättä ole riittävä.

Nina esitteli yleisimmät laboratoriokokeet, joita raudanpuutteiselta kannattaa tutkia. Yksittäinen laboratorioarvo, esimerkiksi ferritiini, ei pelkästään riitä raudanpuutteen toteamiseen. Avain raudanpuutteen toteamiseen on riittävän laajat tutkimukset ja asiantunteva tulosten tulkinta.

Raudanpuutteen hoitaminen

Raudanpuutteen toteamisen jälkeen pyritään eliminoimaan raudanpuutetta aiheuttava syy tai syyt. Muut hoitotavat riippuvat kokonaistilanteesta. On tärkeää hoitaa kaikki ravintoainepuutokset. Ratkaisu raudanpuutokseen ei välttämättä ensimmäisenä ole rautavalmiste, sillä elimistöllä ei ehkä ole valmiutta hyödyntää rautaa, kertoi Nina. Webinaariin osallistujat saivat vinkkejä eri ravintolisistä ja näkivät esimerkkejä ravintolisäohjelmista. Lopussa Nina vielä summasi yhteen raudanpuutteen kokonaisvaltaisen hoitamisen eri osat.

Webinaarin tallenne

Webinaari tallennettiin ja linkki tallenteeseen lähetetään yhdistyksen jäsenille, nykyisille ja uusille. Myös luentomateriaali lähetetään jäsenille. Raudanpuute ry:n jäseneksi voit liittyä https://raudanpuute.yhdistysavain.fi/, jolloin saat käyttöösi tämän kattavan tietopaketin. Jäsenmaksu on 15 euroa/vuosi.